w życie prawidłowe nawyki żywieniowe wśród uczniów.
Szkoła Podstawowa im. Emilii Sczanieckiej w Szczańcu
ul. Szkolna 2, 66-225 Szczaniec, tel. 683410218, mail: sp@szczaniec.pl
Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku teraźniejszości ani prawa do przyszłości.
(Józef Piłsudski)
Rokrocznie w naszej szkole bardzo uroczyście obchodziliśmy Narodowe Święto Niepodległości. W tym roku jest inaczej… Korytarze szkolne milczą,
a cisza aż dzwoni w uszach. Jednak pamięć o tych, którzy przelali krew
za naszą wolność, nosimy w naszych sercach. To w nich rozbrzmiewają najczulsze nuty i rozkwitają najpiękniejsze uczucia do naszej Niepodległej Ojczyzny. Dlatego 10 listopada o godzinie 11.30 kierowani potrzebą serc nauczyciele Szkoły Podstawowej im. Emilii Sczanieckiej w Szczańcu złożyli bukiet biało-czerwonych róż pod pomnikiem pamięci znajdującym się
w centrum naszej miejscowości.
W ten sposób w imieniu całej społeczności szkolnej upamiętniliśmy 102. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.
Jeszcze Polska nie zginęła…
Szkoła Podstawowa im. Emilii Sczanieckiej w Szczańcu w ramach akcji Wolontariatu, złożyła kwiaty i zapaliła znicze przy pomniku upamiętniającym śmierć tysięcy ludzi, którzy ponieśli ofiarę w czasie
II Wojny Światowej w nazistowskim obozie pracy w Brätz.
”Kiedy w 1939 r. zapadła decyzja o budowie autostrady łączącej Berlin
z Poznaniem, realizacji tego projektu z wykorzystaniem robotników przymusowych podjęła się organizacja Todta. Organizacja zajęła się również budową i rozmieszczeniem obozów dla pracowników. Były one tworzone co kilka kilometrów w pobliżu budowanej drogi. Jednym z takich obozów było Rozszerzone Więzienie Policyjne i Obóz Pracy Wychowawczej Policji Bezpieczeństwa w Brójcach (Erweitertes Polizeigefängnis und Arbeitserziehungslager der Sichesheitpolizei in Brätz). Administrowany przez SS obóz znajdował się kilkaset metrów od miejsca pracy. Powstał
na przełomie 1940/41. Początkowo więźniami obozu byli Żydzi z łódzkiego getta, wkrótce zaczęto osadzać w nim również więźniów innej narodowości i jeńców wojennych. Otoczony drutami kolczastymi obóz zajmował przestrzeń o wymiarach ok. 120 na 150 m. na której stały w szeregu baraki mieszczące po ok 60 więźniów każdy. W narożnikach ogrodzenia stały wieżyczki wartownicze w których trzymali wartę uzbrojeni SS-mani.
Na przełomie 1942/43 w związku z pogarszaniem się sytuacji militarnej Niemiec zawieszono prace przy budowie autostrady, a więźniowie zostali skierowani do innych prac w okolicznych majątkach, przy kopaniu rowów melioracyjnych, przy budowie obiektów wojskowych w Trzcielu
i przemyśle zbrojeniowym w pobliskim Świebodzinie.
Do obozu można było się dostać za różne przewinienia. Największą grupę więźniów stanowili uciekinierzy z robót przymusowych. Czas pobytu wahał się od dwóch tygodni do roku. Normą było nędzne wyżywienie ledwo wystarczające do przeżycia, zmuszanie do wyczerpującej pracy, poddawanie terrorowi fizycznemu i psychicznemu. Były przypadki zabójstw oraz wywożenia więźniów do obozów zagłady. Więźniów nie oszczędziła również epidemia tyfusu z lata 1944 która pochłonęła kilkaset ofiar. Szacuje się że zginęło tu ponad 2 tys osób, a ponad tysiąc zostało wywiezionych do obozów zagłady. Zwłoki ofiar zostały pochowane
w nieoznaczonych mogiłach. Po wojnie ekshumowano na terenie obozu szczątki ok 100 osób które zostały pochowane w zbiorowej mogile
na cmentarzu komunalnym
w Brójcach”.
Źródło: http://jorg.bikestats.pl/1531746,Martyrologiczne-Brojce.html
W tym roku już po raz 27 Fundacja Nasza Ziemia koordynowała największą polską akcję ekologiczną: Sprzątanie świata – Polska, która przebiegała pod hasłem Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję. Tegoroczna akcja różniła się od poprzednich edycji z powodu pandemii Covid-19.
W związku z tym w tym roku zaproponowaliśmy uczniom naszej szkoły konkurs plastyczny, w ramach którego tworzyli prace z plastikowych surowców wtórnych (butelki, nakrętki, opakowania itp. ):
uczniowie klas 1-3 zwierzątko, a uczniowie klas 4-8 – przedmiot codziennego użytku.
Wszyscy uczestnicy konkursu z klas 1-3 zostaną nagrodzeni oceną, uczestnicy z klas 4-8 zostali nagrodzeni punktami plusowymi
z zachowania.
Dla zwycięzców przewidziano nagrody po powrocie do nauki stacjonarnej.
ZWYCIĘZCY:
Klasy 1-3
I- Zosia Kłosiak
II- Bartosz Ambroży
III- Alicja Dułak i Franciszek Olender
Klasy 4-8
I- Michał Rychlik
II- Mikołaj Kaczmarek
III- Zofia Sadowska i Julia Kokocińska
10 października przypada Światowy Dzień Drzewa. W tym roku uczniowie klas I-III, po raz kolejny aktywnie włączyli się do obchodów tego święta.
Już w czwartek, 8 października dzieci przyszły do szkoły ubrane w kolorach brązu i zieleni, a prowadzone zajęcia dotyczyły właśnie drzew. Uczniowie obejrzeli filmy edukacyjne ukazujące znaczenie drzew w naszym życiu, poznali etapy powstawania papieru, wykonali piękne prace plastyczne.
W tym dniu udali się również do szczanieckiego parku.
W parku obserwowali zmiany w przyrodzie jesienią: rozpoznawali gatunki drzew, dokonywali pomiarów obwodów drzew, odbijali korę, zbierali dary jesieni. Na łonie przyrody uczniowie czytali również książki o drzewach,
w ramach realizacji projektu czytelniczego Czytam z klasa lekturki spod chmurki, który ma charakter ekologiczny.
Obchody Dnia Drzewa mają na celu podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa, zmianę naszych codziennych nawyków na bardziej odpowiedzialne, zwrócenie uwagi na rolę drzew w życiu naszej planety.