Konkurs historyczny – „Śladami II wojny światowej”

Regulamin konkursu historycznego – „Śladami II wojny światowej”.

Organizatorem konkursu jest Zespół Szkół im. Emilii Sczanieckiej w Szczańcu i Urząd Gminy Szczaniec.

Cele konkursu:

  1. Rozwijanie wiedzy i zainteresowania historią naszej Ojczyzny, Europy i świata.
  2. Budzenie szacunku dla Polaków i ich bohaterskich czynów podczas II wojny światowej.
  3. Kształtowanie postaw patriotycznych wśród dzieci i młodzieży.
  4. Propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
  5. Propagowanie uroczystego obchodzenia rocznic historycznych.
  6. Rozwijanie umiejętności wyszukiwania i korzystania z informacji zawartych w różnych źródłach (mapa, plan, tekst źródłowy, książka, film).
  7. Tworzenie możliwości do współzawodnictwa dla uczniów gimnazjum.
  8. Rozwijanie umiejętności informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem pracy z pakietem biurowym .

Adresaci konkursu:

Konkurs adresowany jest do uczniów klas 1 – 3 Publicznego Gimnazjum Nr 1 w Zespole Szkół im. Emilii Scza-nieckiej w Szczańcu.

Zasady konkursu:

Konkurs składa się z trzech etapów.

W części pierwszej uczniowie piszą test wiedzy przygotowany w oparciu o podane poniżej zagadnienia.

W części drugiej każdy uczeń prezentuje przed komisją przygotowaną przez siebie prezentację multimedialną. Dla uniknięcia powtarzania się prezentacji temat musi być wcześniej uzgodniony z opiekunem konkursu (na-uczycielem historii). Czas trwania prezentacji zagadnienia: 5 – 7 minut. Ocenie podlegać będą: odpowiednio dobrane treści, sposób prezentacji, wykonanie prezentacji.

W części trzeciej uczniowie spotkają się w turnieju, gdzie będą odpowiadać na pytania opracowane w oparciu o podane wcześniej zagadnienia. Każdy uczestnik ma możliwość popełnienia trzech błędów. Gra toczy się do momentu, aż zostanie jeden uczestnik.

Punktacja poszczególnych etapów turnieju zostanie podana przez realizacją pierwszego etapu konkursu. Punkty za poszczególne etapy sumują się.

Nagrody:

Dla uczestników konkursu przewidziane są dyplomy, a dla laureatów nagrody rzeczowe.

Zakres tematyczny:

Polska i świat w latach II wojny światowej.

I.  Najazd niemiecki na Polskę.

  1. Położenie Międzynarodowe Polski w 1939 roku.
  2. Potencjały militarne Polski i Niemiec.
  3. Społeczeństwo polskie w obliczu agresji.
  4. Wybuch wojny.
  5. Bitwa graniczna 1 – 6 września 1939.
  6. Obrona Wybrzeża. Bitwa o Gdynię i Kępę Oksywską.
  7. Bitwa nad Bzurą.
  8. Przedmieście rumuńskie.
  9. Wkroczenie Armii Czerwonej.
  10. Internowanie władz Rzeczypospolitej.
  11. Obrona Lwowa.
  12. Obrona Warszawy i Modlina.
  13. Ostatnie bitwy września.

II.  Powstanie warszawskie.

  1. Przyczyny wybuchu powstania.
  2. Walki powstańcze w sierpniu 1944 roku.
  3. Życie powstańczej warszawy.
  4. Pomoc aliancka.
  5. Walki wrześniowe i kapitulacja powstania.
  6. Warszawiacy i Warszawa po upadku powstania.

III.  Sprawa Katynia.

  1. Okoliczności morderstwa.
  2. Odpowiedzialni.
  3. Odkrycie masowych grobów.
  4. Geneza zbrodni.

IV.  Okupacja i holocaust.

  1. Sytuacja Polaków i Żydów podczas II wojny.
  2. Obozy koncentracyjne.
  3. Wysiedlenia i pacyfikacje.
  4. Wyniszczanie inteligencji i walka z kulturą polską.

Zalecana jest znajomość książek: „Pamiętniki z powstania warszawskiego”’, „Kamienie na szaniec”.

Zalecana jest znajomość filmów: „Pianista”, „Dzieci Ireny Sendlerowej”.

Zakres tematyczny może ulegać zmianom w kolejnych latach, w których organizowany będzie konkurs.

Terminy:

Konkurs odbywa się w trzech etapach:

  • Etap pierwszy – test – luty 2016
  • Etap drugi – prezentacje multimedialne – kwiecień 2016.
  • Etap trzeci – turniej – maj 2016.

Punkty zdobyte w trzech poszczególnych etapach są sumowane. Wygrywa uczeń, który zdobył ich najwięcej.

Opracowała:

Anna Białasik