Projekt „Lekki Tornister”

Lekki Tornister to apel skierowany do:

nauczycieli – by wymagali noszenia tylko niezbędnych podręczników i zeszytów, a także przekazywali dzieciom i ich opiekunom wiedzę na temat profilaktyki wad postawy;

rodziców i opiekunów – by codziennie kontrolowali zawartość tornistrów swoich pociech, a także wiedzieli, czym kierować się podczas zakupu plecaków i innych przyborów szkolnych;

dzieci – by wiedziały, jak prawidłowo spakować i nosić tornister i dlaczego wkładanie do niego góry zabawek może być szkodliwe dla ich kręgosłupów.

W naszej szkole projektem objęto 81 uczniów klas I-III. Dzieci chętnie brały udział w zajęciach.

Kilka ważnych rad:

Jak właściwie nosić tornister?

  • Nosimy na obu ramionach,
  • zapinamy szelki z przodu klatki piersiowej,
  • długość  szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie plecaka,
  • tornister powinien przylegać do pleców.

Jak pakować tornister lub plecak?

  • Ciężkie podręczniki powinny znaleźć się w przegródce najbliżej pleców, ciężar rozłożyć równomiernie na dnie tornistra,
  • lżejsze rzeczy, tj. zeszyty czy piórnik należy włożyć do przednich przegródek lub na górę tornistra,
  • jeśli tornistry posiadają boczne kieszenie, należy zwróć uwagę, czy są one równomiernie obciążone (śniadaniówka, woda ).

Zachęcajmy uczniów do codziennego przeglądania tornistrów, prawidłowego rozmieszczania ciężaru w tornistrze, zwracania uwagi na noszenie plecaka na dwóch ramionach.

Nasza szkoła od wielu lat może pochwalić się (szczególnie w klasach młodszych) prowadzonymi działaniami wychowawców mającymi na celu walkę z problemem ciężkich tornistrów. Dzieci korzystają z możliwości pozostawiania w szafkach szkolnych przyborów plastycznych. Wyznaczane są również miejsca do pozostawiania w szkole podręczników, które w danym dniu nie są używane. Pogadanki i pedagogizacja rodziców mają pomóc w wyeliminowaniu problemu.